Наразі ще не подано жодної петиції

+ Подати петицію

Інклюзивна освіта - вимога часу

 

                                «Дитина - це зелений паросток, з якого починається могутнє дерево   

                                людської думки, діяльності, вчинків, пристрастей, поривань, зіткнень».

В. Сухомлинський

Виховання та навчання кожної дитини відбувається за певних умов і під впливом інших осіб. Кожному, хто виховує та навчає дітей з особливими освітніми потребами, завжди потрібно пам’ятати слова великого вченого І. Павлова: «...Ніщо не залишається непорушним, а все завжди може змінитися на краще. Аби тільки були створені відповідні умови».

 Інклюзія - процес реального включення дітей з особливими освітніми потребами у активне суспільне життя. При цьому всі зацікавлені сторони мають долучатися до участі для отримання бажаного результату. Інклюзія однаковою мірою необхідна всім членам суспільства. Інклюзія - це належність до співтовариства (групи друзів, школи, місця проживання).

Інклюзію в освіті можна розглядати як один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві загалом. Бути інклюзивним - означає шукати шляхи для всіх дітей бути разом під час навчання (включаючи дітей з особливими освітніми потребами). Інклюзія означає розкриття кожного учня за допомогою освітньої програми, яка достатньо складна, але відповідає його здібностям та сприяє розвитку. Інклюзія враховує потреби, а також спеціальні умови за підтримку, необхідні учню й педагогам для досягнення успіху.

 Інклюзивна школа - заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує чи модифікує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат у шкільному середовищі.

 Комунальною установою «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр» спільно з відділом «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти» комунальним вищим навчальним закладом «Вінницька академія неперервної освіти» та відділом освіти, молоді та спорту Крижопільської районної державної адміністрації                  09 листопада 2018 року на базі середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 імені воїна - інтернаціоналіста С.В.Гаврилюка смт Крижопіль було організовано та проведено навчально-практичний семінар для педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах та класах у закладах дошкільної та загальної середньої освіти, на тему «Організаційно-методичні засади забезпечення освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах/групах закладах освіти у 2018-2019 н. р.».

Метою даного заходу є організація освітнього процесу, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей; визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами та надання індивідуально зорієнтованої педагогічної, психологічної та соціальної допомоги дитині, яка має додаткові (особливі) потреби у процесі навчання в інклюзивному класі.

Просвітницький районний захід відбувся за участю завідувача відділу «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти» комунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти» - Стречень Антоніни Володимирівни, методиста відділу «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти» - Молошнюк Людмили Василівни, асистента вчителя, Войнашівської ЗОШ І-ІІІ ст. Барського району - Коновалюк Олени Олександрівни, заступника начальника відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації - Годован Ганни Анатоліївни, головного спеціаліста відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації - Ракітченко Людмили Валентинівни, директора СЗШ І-ІІІ ст. №2 смт Крижопіль - Чабанюк Валентини Михайлівни, директора комунальної установи «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр» - Пацай Тетяни Володимирівни та практичного психолога районного інклюзивно-ресурсного центру - Вихристюк Мирослави Романівни.

На семінарі були присутні: заступники директорів з навчально-виховної роботи закладів загальної середньої освіти, вчителі початкових класів, класні керівники  інклюзивних класів, асистенти вчителів, практичні психологи, соціальні педагоги; педагогічні працівники дошкільного навчального закладу с. Гарячківка: завідувач, вихователі інклюзивної групи та асистент вихователя. Тобто, команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної та загальної середньої освіти району, де організовано інклюзивне навчання.

З вітальним словом до учасників звернулася Валентина Чабанюк, директор СЗШ І-ІІІ ст. №2 смт Крижопіль.

Директор комунальної установи «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр», організатор навчально-практичного семінару - Тетяна Пацай озвучила тему та мету семінару. Зазначила, що незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, кожна людина має право на повноцінне життя, освіту, якість якої не відрізняється від якості освіти решти людей. Саме цей принцип є основним в організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. На часі в Україні одним із пріоритетних напрямків ре­формування освіти є запровадження інклюзивного навчан­ня дітей з психофізичними порушеннями в умовах закладів дошкільної та загальної середньої освіти.

Зазначила, що у нашому районі 2018-2019 н. р. організовано інклюзивне навчання у 4 закладах загальної середньої освіти, а саме: СЗШ І-ІІІ ст. №2 смт Крижопіль для однієї дитини 5 класу, СЗШ І-ІІІ ст. №1 с. Городківка для двох дітей 1класу та 4 класу, СЗШ І-ІІІ ст. №2 с. Городківка для трьох дітей 1, 7 та 9 класів та НВК «ЗНЗ І-ІІ ступенів - ДНЗ» с. Куниче для однієї дитини 1класу. Для забезпечення освітнього процесу для учнів з особливими освітніми потребами введено по 1 ставці асистента вчителя на клас.

СЗШ І-ІІІ ст. №2 с. Городківка розпочала першою у районі роботу над новою, складною проблемою інклюзивного навчання у 2016-2017 н. р. Саме на базі даної школи почав функціонувати клас з інклюзивним навчанням.

 Першим та єдиним у районі серед закладів дошкільної освіти розпочав роботу з інклюзивної освіти дошкільний навчальний заклад с. Гарячківка у минулому навчальному році. З 01.01.2018 року введено 0,5 штатної одиниці асистента вихователя для однієї дитини.

Всього в закладах освіти району працює 7 асистентів вчителів (це - 7ставок) та                   1 асистент вихователя (0,5 ставки).

Під час роботи семінару було розглянуто також наступні питання:

- «Про реалізацію Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю та Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року» (Ракітченко Л.В.- головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту  райдержадміністрації); 

- «Нормативно-правове забезпечення, оформлення та ведення відповідної документації щодо інклюзивного навчання в закладах освіти» (Стречень А. В. - завідувач відділу «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти»);

- «Індивідуалізація освітнього процесу. Технологія складання індивідуальної програми   розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Роль асистента учителя/вихователя в організації освітнього процесу в класі/групі з інклюзивним навчанням. Алгоритм проведення уроку/заняття в інклюзивному класі/групі закладу освіти» (Коновалюк О.О. - асистент вчителя, Войнашівської ЗОШ І-ІІІ ст. Барського району);

- Особливості складання та використання корекційних програм. Програми та посібники для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби. (Молошнюк Л. В. - методист відділу «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти»).

На завершення семінару заступник начальника відділу освіти молоді та спорту райдержадміністрації Ганна Годован відзначила актуальність даного питання та підбила  підсумки семінару.

Учасники семінару-практикуму змогли отримати відповіді на актуальні запитання та обмінятися думками з приводу наявних проблем у процесі організації  та проведення інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти. По завершенню семінару учасники отримали методичні матеріали.

 Ми повинні пам'ятати:

  -  у кожній дитині закладені можливості і здібності, які необхідно розкрити, підтримувати і розвивати;

  -    кожна дитина є унікальною особистістю;

   -  дитина з особливими освітніми потребами має можливість прожити хороше і різноманітне життя. Давайте надамо їй цю можливість! 

  

                                                                                        Директор комунальної установи

                                                                                          «Крижопільський районний

             інклюзивно-ресурсний центр» -

                                                                                                        Т.В.Пацай