Наразі ще не подано жодної петиції

+ Подати петицію

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: різні можливості - рівні права

 

За останні десятиліття в Україні збільшилась кількість дітей з особливими освітніми потребами, які потребують посиленої уваги з боку родини і держави. Завдання закладів загальної середньої та дошкільної освіти - створити умови для одержання дітьми освіти, формування життєвих навичок, адаптування до реалій життя. Педагогічна спадщина Сухомлинського привертає все пильнішу увагу вчених і практиків з проблеми її використання у навчанні й вихованні дітей з особливими освітніми потребами.

Василь Сухомлинський наголошував, що виховання дітей - найскладніша справа. На думку вченого, дітей з особливими потребами потрібно навчати в закладах загальної середньої та дошкільної освіти, оскільки це необхідно для того, щоб діти з обмеженими можливостями перебували в атмосфері повноцінного духовного життя школи.

Здобуття освіти осіб з особливими освітніми потребами - надважливе питання, від якого залежить їх включення у соціальне життя. Інклюзія - поштовх для суспільства стати на щабель вище, бути толерантнішими.

Сьогодні у п’яти закладах загальної середньої освіти шкіл нашого району існують інклюзивні класи. Не секрет, що упровадження інклюзивного навчання викликає чимало запитань у педагогів та батьків учнів.

З метою визначення ефективних шляхів формування інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти району та обміну досвідом впровадження інклюзивного навчання у навчальних закладах 15 жовтня 2019 року на базі комунальної  установи  «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» відбувся районний навчально-практичний семінар для асистентів вчителів та заступників директорів з навчально-виховної роботи закладів загальної середньої  освіти на тему «Особливості роботи асистента вчителя в закладах освіти з інклюзивним навчанням». Семінар-практикум організований та проведений фахівцями комунальної  установи  «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» за участю  в. о. завідувача відділу «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти» комунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти» - Молошнюк Людмили Василівни, начальника відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації - Кушніра Валерія Анатолійовича, заступника начальника відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації - Годован Ганни Анатоліївни, головного спеціаліста відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації -  Ракітченко Людмили Валентинівни, директора комунальної установи «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» - Пацай Тетяни Володимирівни, вчителя-дефектолога (олігофренопедагога) - Рудніцької Оксани Анатоліївни, практичного психолога - Рогаль Антонівни Вікторівни та вчителя-реабілітолога - Ковінька Михайла Степановича.

Семінар розпочався із зустрічі та реєстрації учасників. Тетяна Володимирівна Пацай, директор комунальної установи «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр», продемонструвала відеоролик, доповнивши словами письменника Роберта Інгерсолі «Надайте кожній людині всі ті права, які б ви хотіли мати самі». По завершенню перегляду відеоролика оголосила тему та ознайомила присутніх з програмою проведення семінару.

З вступним словом до учасників звернувся Валерій Анатолійович Кушнір, зауважив, що саме інклюзивна система освіти, дає дитині можливість розвиватися, адаптуватися до суспільства.  «Інклюзія, як зазначив Валерій Анатолійович, - тест на людяність. Це потреба сьогодення та майбутнього. Такі інклюзивні-ресурсні центри вкрай необхідні для наших дітей для отримання повноцінної освіти та адаптації у сучасному просторі, допоможуть дітям з особливими освітніми потребами відчувати себе повноцінними жителями нашої громади та країни», - додав В. А. Кушнір.

Директор Центру виступила з питанням «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів області та діяльність комунальної установи «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр». Звернула увагу щодо порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти.  Зазначила, що згідно зі статтею 20 Закону України «Про освіту» у разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків до закладу освіти інклюзивна група або клас утворюється в обов’язковому порядку. Питання організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти регламентується статтями 8 та 161 Закону України «Про загальну середню освіту» та Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872 (із змінами).

У ході семінару були розглянуті такі питання:

  • Організація інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами в  закладах загальної середньої  освіти. Ресурсна кімната - крок для пізнання себе і гармонізації свого «я» (Ракітченко Л. В. - головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації);
  • Нормативно-правова документація, що регламентує діяльність інклюзивного навчання в закладах освіти та асистента вчителя. Спільна діяльність вчителя та асистента вчителя. Розподіл обов’язків  (Молошнюк Л. В. - в.о. завідувача відділу «Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти» комунального вищого навчального закладу «Вінницька академія неперервної освіти).

Практичний психолог комунальної установи «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр» - Антоніна Вікторівна Рогаль спільно з Людмилою Василівною Молошнюк провела надзвичайно актуальне практичне заняття щодо складання, реалізації  індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану дитини з особливими освітніми потребами.  Суть співпраці з КУ КРІРЦ.

Після заняття асистенти вчителів середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 с. Городківка: Ярова Людмила Іванівна, Тарнаруцька Олена Володимирівна, Голубецька Віта Віталіївна поділилися досвідом роботи в інклюзивних класах. Слід також зазначити, що середня загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №2 с. Городківка розпочала першою у районі роботу над новою, складною темою інклюзивного навчання у 2016-2017 навчальному році. Саме на базі даної школи почав функціонувати клас з інклюзивним навчанням, яка постійно розширює коло своєї діяльності. 

Та особливо приємно було слухати від заступника начальника відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації Ганни Анатоліївни Годован, теплі слова вдячності за підготовку та проведення семінару-практикуму.

Учасники семінару-практикуму змогли отримати відповіді на актуальні запитання та обмінятися думками з приводу наявних проблем у процесі організації та проведення інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Після чого учасники заходу оглянули кабінети комунальної установи «Крижопільський районний інклюзивно-ресурсний центр».

На завершення хотілося б процитувати слова Джона Уебстера «Люди разом можуть здійснити те, що не в змозі зробити самотужки,  концентрація їхніх зусиль може стати майже всемогутньою».

 

                                                                                       

ТЕТЯНА ПАЦАЙ, директор комунальної установи «Крижопільський районний  інклюзивно - ресурсний центр».